کلمه ماساژ از یک کلمه یونانی به نام Massein که به معنای ما لیدن است و مربوط به یک لغت لاتین Manus به معنای دست گرفته شده است. ولی به طور کلی، ماساژ عبارتست از یک سری حرکات منظم، مرتب و اصولی که روی بافتهای بدن به منظور اهداف خاصی بکار می رود. به عبارت دیگر ماساژ عبارتست از یک سری حرکات و مهارتهای دستی که بطورمنظم و مخصوص بر روی بافتهای بدن جهت تأثیر بر سیستم عصبی، عضلانی، پوست، مفاصل و گردش خون بکار می رود.

ماساژ چیست

تاریخچه این درمان به حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد . در متن کتاب امپراطور زرد (کتاب مرجع طب داخلی چین) برای درمان فلج و تب و لرز به ورزش، ماساژ پوست و عضلات و نیز تمرینات بر روی دست و پا توصیه شده است. بقراط در حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد ضرورت استفاده از مالش را به عنوان یک درمان بخصوص در درمان آسیبهای ورزشی و جنگی ، به پزشکان گوشزد کرد. اسناد قدیمی دال بر استفاده ژاپنیها و نیز سایر تمدنها نظیر مصر، روم و عرب از ماساژ درمانی موجود است.
ماساژ درمانی به شیوه نوین و علمی، توسط هنریک لینگ (۱۸۳۹-۱۷۷۶) بر پایه ماساژ و ورزش بنیان نهاده شد.
دو برادر پزشک امریکایی به نام جورج و چارلز تیلور پس از تحصیل در سوئد ، در سال ۱۸۵۰ این رشته را به امریکا معرفی نمودند .

 

دستکاری آگاهانه ی بافت های نرم بدن با اهداف درمانی.تعاریف بی شماری برای ماساژ ارائه شده که به چند نمونه آن اکتفا می کنیم:

شیوه ای علمی برای درمان بعضی از بیماریها که با دستکاری خارجی بافت های نرم انجام می پذیرد و گونه های مختلفی از تکنیک های ماساژ موجود است.

دستکاری علمی بافت های نرم بدن، جهت درمان.

حرکات دقیق دست ها روی سطح بدن زنده با اهداف درمانی.

مانور دست های درمانگر روی پوست بدن بیمار و روی بافت های زیرجلدی که ممکن است به طور ایستا یا حرکتی باشد و از حیث شدت فشار اعمال شده متغیر گردد.

دستکاری آگاهانه ی بافت های نرم بدن با اهداف درمانی.

درحالت کلی ماساژ شامل کار و اقدام در بدن با فشار ثابت یا در حال حرکت و یا لرزش، و کمک به حرکات مکانیکی بدن است که می تواند با دست، انگشتان، آرنج، زانو، ساعد، و پاها انجام می شود. بافت هدف ماساژ شامل عضلات، تاندونها، رباطها، فاسیا، پوست، مفاصل، یا سایر بافت همبند، و همچنین رگهای لنفاوی، یا اندام های دستگاه گوارش است. بیش از هشتاد روش های ماساژ به رسمیت شناخته شده وجود دارد. مهم ترین دلایل برای معرفی ماساژ به عنوان درمان تقاضای مشتری و درک اثربخشی بالینی آن است. با توجه به بررسی سال 2007 توسط انجمن آمریکایی ماساژ درمانی ، تقریبا یک چهارم از آمریکایی ها حداقل یک ماساژ در سال گذشته گرفته بودند. و آنها مهمترین دلیل انجام این کار را به رسمیت شناختن فواید ماساژمیدانستند.


سبکهای مختلف ماساژ درمانی کدامند؟

امروزه بالغ بر ۸۰نوع مختلف ماساژ و کار بر روی بدن وجود دارد .این تکنیک ها به پنج گروه تقسیم می شوند:

 

  • ماساژ سنتی اروپایی:شامل متدهایی بر اساس فیزیولوژی و آناتومی طب غرب ی. پنج تکنیک دست ورزی بافت های نرم بدن در آن مورد استفاده قرار می گیرند .

  • ماساژ معاصر غربی:این روش نیز بر پایه روشهای مدرن آناتومیک شامل تکنیکهای دست ورزی فراتر از چارچوب ماساژ سوئدی بنا شده است وشامل ماساژ عصبی، ماساژ ورزشی و میوتراپی می باشد.

  • ماساز در روشهای اصلاح حرکت و ساختار: این تکنیکها بر ساختار و حرکت بدن تأکید دارند .این روشها بدن را با کمک وزن و با دست ورزی بر روی بافتهای نرم و یا اصلاح الگوهای غلط حرکتی ، سازماندهی و کامل می کنند. نمونه های آن عبارتند از: هلر ورک، رولفینگ، فلدن کرایس و تکنیک الکساندر.

  • ماساژ شرقی: تکنیکهای ماساژ شرقی بر اساس اصول طب سنتی چین بنا شده و انرژی حیاتی را که معتقدند در کانال های غیر قابل رؤیت در بدن جریان دارد تجدید می کنند .این متد ها شامل طب فشاری و شیاتسو می باشند.

  • متدهای انرژی- پایه: این متدها که در طب سنتی چین یافت نمی شوند، منجر به اثر بر روی حوزه انرژی که درون و اطراف بدن را احاطه کرده ،می شوند .این کار هم با فشار و دست ورزی بر روی جسم وهم از طریق عبور دست از میان یا درون حوزه انرژی بدن صورت می گیرد. نمونه های روش های انرژی عبارتند از: درمان قطبی، لمس شفابخش و ریکی.
    بسیاری از ماساژدرمانگر ها ترکیبی از روش های فو ق را بر اساس وضعیت بیمار اعمال می کنند.